奥行きは、800?ユニット

自分の好きな町を再現する方法

手順

まず、その地図でそのゲームの

Image Overylay Mod をつかう

初期設定

Mac 版だと、いきなり落ちる。’Files’ フォルダがみつからないと怒られる。

以下で解決方法を教えてくれる。 https://steamcommunity.com/workshop/filedetails/discussion/2616880500/3200369647708332995/

以下のフォルダが存在していれば OK

/Users/yasushi/Library/Application Support/Steam/steamapps/common/Cities_Skylines/Files

画像の用意

実際に

https://heightmap.skydark.pl/ 上記のフォルダにいれる。

スケール

あわせたい気持ちになるが、道路幅員と建物面積の関係がデフォルメされているので、厳密に合せることは出来ない。最初に建てれる領域(大きな点線の四角)が 2km 四方なので、それを参考にすればいいと思う。

terrain でも同じような考え方だった。

Recommended Mods

environment rendering setting

  1. Daylight Classic

http://steamcommunity.com/sharedfiles

  1. Dynamic Resolution

http://steamcommunity.com/sharedfiles

  1. Relight

http://steamcommunity.com/sharedfiles

  1. Environment Changer & Theme Mixer

http://steamcommunity.com/sharedfileshttp://steamcommunity.com/sharedfiles

  1. Ultimate Eyecandy

http://steamcommunity.com/sharedfiles

  1. Clouds & Fog Toggler

http://steamcommunity.com/sharedfiles

  1. PostProcessFX

http://steamcommunity.com/sharedfiles… Multi-Platform Version (non-Windows): http://steamcommunity.com/sharedfiles… NOTE: You cannot use Dynamic Resolution with the Multi-Platform version of PostProcessFX.

  1. Sun Shafts (unnecessary if you use Multi-Platform PostProcessFX

http://steamcommunity.com/sharedfiles

  1. Roads United Core 2.0 (Core+ may work better with some texture packs)

http://steamcommunity.com/sharedfiles… __

Sharper Textures (increase the clarity of textures ingame): http://steamcommunity.com/sharedfiles

ShadowStrengthAdjuster (adjust the strength of shadows): http://steamcommunity.com/sharedfiles

Vanilla Trees Remover (eliminate all vanilla trees): http://steamcommunity.com/sharedfiles

No Radioactive Desert And More! (stop trees from turning orange on shorelines): http://steamcommunity.com/sharedfiles

Advanced Vehicle Options (get rid of those bug spray vans): https://steamcommunity.com/sharedfile

Custom Assets

01. import cube (created with blender) to cities skylines

result

20220722_citiesskylines.jpg

memo

  • Y axis と Z axis を交換すること (blender 内での操作)
  • export する際は file name は下記のルールに従う

Filename.fbx Filenamelod.fbx

[FBX] The material for Buildings supports up to 6 textures, each needs to use the same filename as the FBX file with a texture type suffix.

d” stands for diffuse texture (RGB) - 3 color channels texture defining the albedo. “a” stands for alpha texture (Mask) - 1 color channel mask specifying per pixel transparency. “c” stands for color texture (Mask) - 1 color channel mask specifying per pixel where the color variations can be applied. “i” stands for illumination texture (Mask) - 1 color channel mask specifying per pixel if the diffuse color should be considered emissive. “n” stands for normal map texture (RGB) - 3 color channels tangent space normal map. “s” stands for specular texture (Mask) - 1 color channel mask to specifying per pixel specularity.

EXAMPLE: If my building’s name is GulaMovieTheater04, then my normal map would have to be saved as “GulaMovieTheater04n” and the same goes for all other file types.

[LOD] All LOD maps have the suffix “modelnamelod_” Then suffix of map type“ such as ”d“. Which should look something like this… ”modelnamelodd.jpg“ The textures must have lower case ”lod“ not ”LOD“

  • 上記のファイルはここにすべてまとめておく(fbx & jpg files) /Users/yasushi/Library/Application Support/Colossal Order/CitiesSkylines/Addons/Import
  • blender から >15,000 の mesh で export しても CS 内で alert がでることがあるが、正常に機能する

02. adding texture to the cube

03. import using Buildify module

result

  • blender

buidify_screenshot.jpg

  • cities skyline without texture

cs_assets_buidify.jpg cs_assets_buidify2.jpg

with texture

cs_assets_buidify4.jpg cs_assets_buidify5.jpg

how to

  • buildify 内で asset をいじる
  • model を export する際には 1 つの mesh にしないといけないため、“ make instance real” にして mesh に変更する
  • lod 用を作成し、fbx に export

memo

  • asset は別にセットすることができるらしい
  • 階数と footprint は変更可能だけど、はたして roof form は変更可能なのだろうか
  • CS に export する場合は LOD バージョンを自動生成してくれるものがあると便利
  • buiding の mesh 数が blender と cities skylines で異なった (blender:15,000 / CS 6,500)
  • mesh 数上限を超えると 下のように error がでる。asset としては save できるが、game 内には insert できなくなった

cs_assets_buidify3.jpg

ref

  • tutorial

https://www.youtube.com/watch?v=0Ch7qlc0fE8 Blender Geometry Nodes to Mesh & Export as FBX https://www.youtube.com/watch?v=qrXZNG4yAa8

  • how to

https://files.gumroad.com/attachments/549869689168/37205d3729024f098c2b02eef3e3eec8/original/Buildify_1.0.pdf?response-content-disposition=attachment&cache_key=92be&verify=1658926828-PmfDxRP%2BigXiqv0FmYeJBhbjWhrvlylbvW5m7Djwac8%3D

03.1 (番外編) blender Osm

result

osmwithdetail.jpg

cambridge.jpg 上の範囲で試したら失敗した

memo

  • 指定した敷地の範囲によっては import 失敗

ref

  • how to

https://github.com/vvoovv/blender-osm/wiki/Documentation#installation

  • 3d assets

https://quixel.com/megascans/home?category=3D%20asset

04. buildify module を海市に敷きつめる (manual mode)

results

  • viewcities skylines デフォルト設定 (building theme: vanilla style)

side view

cs_1-1.jpg

top view

cs_2-2.jpg

  • viewcities skylines Buildify を引用した建物の手動配置 (building theme:buidify)

side view

cs_1-2.jpg top view

cs_2-1.jpg

memo

  • CS 内の haishi3 に試験的に buidify module を並べてみた
  • texture なし
    • CS の mesh 制限に収まるよう再編集したうえで asset を導入している (max 15,000)

buildify model を海市に敷きつめる (auto mode)

  1. Local/Collosal Order/.../Import folder に fbx 諸々入れる。
  2. editor で low rise residential を選択し、 設定した。

この MODを入れる。

results

cs_asset_sim.jpg

memo

  • building theme mod を加え、district を設定< district を選択して new district style を作成

textures from Midjourney

CS_midjourney_2.jpg

Figure 1: using 4 images for low residential building (2x2 unit)

CS_midjourney_3.jpg

CS_midjourney_7.jpg

Date: 2022-05-13 Fri 16:41